Vardagsmat

Hej på er!

Jag har tjatat hela hösten om att jag ska öppna en hemsida där jag ska snacka om mat och delge mina vardagsrecept och almänna mattips. Eftersom jag inte kommit längre än att Larsson lånat en bok om hur man gör en hemsida så tänkte jag att det var dags att årminstonde starta en matblogg där jag kan delge mina recept. 
 
Detta har inte minst blivit viktigt nu när min syster åter igen fått problem med magen av all stress. Det har då blivit aktuellet att skriva lite recept som hon kan använda sig av för att få bukt på problemet.

Så det första receptet jag tänkte dela med mig av är den underbart goda soppan vi åt idag:

Blomkålssoppa

1 Blomkålshuvud
5 cm Purjolök
Vatten
Buljong, ex grönsaks eller höns
Salt
Cayennepeppar
Timjan
Vitvinsvinäger
1/2 dl Turkisk yogurt

Sätt vatten på kokning i vattenkokaren.
Skär blomkålen i små bitar, inklusive roten å allt.

Skär purjon i bitar.
Lägg blomkålen och purjon i botten på en kastrull, tillsätt vatten så det täcker.
Tillsätt en buljongtärning, ca 1 tsk vitvinsvinäger och salt, låt koka tills blomkålen mjuknat ca.15-30 min.
När det är mjukt häller du av det mästa av vattnet och sparar det i en annan behållare.
Mixa soppan och tillsätt yogurten och ev mer av grönsaksspadet. Tillsätt cayenne och timjan. Smaka soppan och se om den är tillräckligt saltig och att den har en bra smak, annars får du tillsätta mer av det du saknar.

Servara med bröd och ett glas mjölk!

Lycka till!!

Mikaelssons tips:


Servera soppan med bröd och ett glas mjölk, mjölk är bra till mat som soppa så att vi får i oss alla vitaminer och mineraler.


Om det inte finns purjo hemma kan du använda gul lök


Vitvinsvinägern är inte nödvändig men ger bra balans i smaken, den kan ersättas med citron eller annan vinäger.


Yoghurten kan ersättas med annan mjölkprodukt, ex mjölk, matlagningsgrädde el crème fraiche


Kommentarer
Postat av: Anonym

låter helt okej erika men blomkål - allvarligt!

2007-11-20 @ 20:34:31
URL: http://minvaenfranke.blogg.se
Postat av: eme´lie

hahhahaha!!!alltid en fröjd att läsa allt roligt du skriver irre=)lycka till med matlagningen! puss o kram!/ emelie

2007-11-23 @ 21:03:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0