Midsommarsallad!

Hej!  till midsommar tog jag och tillagade potatissalladen från emmas examensbuffé men jag ändrade reseptete lite efter de ingredienser jag hade hemma, den var som vid studentmottagningen mycket omtyckt. Här kommer det omskrivna receptet.

Krämig färskpotatissallad med sockerärtor


1 kg potatisar, små färska, skrapade och nykokta

100 g sockerärtor i bitar

Dressing:

2 st ägg

2 tsk dijonsenap

1 tsk salt

1 st vitlöksklyfta, pressad

1 msk rödlök, finhackad

1 krm svartpeppar, från kvarn

3 msk olja

2 msk vitvinsvinäger

3 msk persilja, hackad

2 msk dill, hackad

1/2 tsk kanel

2 msk turkisk yogurt


Gör så här

1. Skrapa och koka potatisen mjuk i lättsaltat vatten. Låt potatisen rinna och ånga av. Dela stora potatisar mitt itu.
2. Dressing: mixa alla indredienser med mixerstav.
3. Häll 3/4 av dressingen över potatisen. Låt stå kallt ca 30 min.
4. Rör ihop resten av dressingen med creme fraiche och vänd ned i potatisen strax före servering. Strö över ärtskotten


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0