Morotsstuvning!

Hej!

Jag har tänkt att skriva veckans recept varje dag men inte hunnit :( Men nu ska jag ta tag i det. I Måndags gjorde vi ett riktigt 80-tals rätt. Vi gjorde morotsstuvning med korv och potatis. Det är en rätt som jag inte ätit sedan jag var liten och som jag heller inte tyckte särskilt mycket om när jag var liten, men det var dags att prova med nya possitivt inställda smalökar.  Morotsstuvningen skulle jag göra enligt Vår kokbos recept, och det blev ungefär liknande. Jag anger det receptet här med min kryddning.

Om du ska ha pärer till bör du sätta igång dessa innan du börjar med stuvningen, och korven nån gång när det passar!

Morotstuvning!

ca 500 - 750g morötter

3 msk vetemjöl
4 dl mjölk
1 msk smör eller maragrin
(muskot)
salt
vitpeppar
en tsk senap ( eller efter smak)
fryst eller färsk persilja

Ansa morötterna och skär det i slantar, gärna ganska tunna, eller andra bitar efter fantasi. Underlättar dock om de är ungefär lika stora. Kokar ju också snabbare om de är mindre. Koka uppvatten i vattenkokare om du har någon och koka morötterna till se är mjuka men forfarande har lite tuggmotstånd.

Medan morötterna kokar:
Rör ut mjöl med lite av mjölken i en kastrull, tillsätt fettet och resten av mjölken. Koka upp under omrörning och koka 3-5 min. Smaksätt och tillsätt morötterna !

En alladeles utmärkt måndagsmiddag blev detta! Tog med mig resterna i matlådan till skolan å minsan var det inte en klasskamrat som blivit inspirerad och kom med morotsstuvning i lådan idag :D

Mikaelssons tips!
Jag vet inte om jag har några tips riktigt, förutom att jag gjorde en bottenredning istället för den som anges i receptet.
Så klart är detta an bra måltid vintertid eftersom vi använder morötter som är svenska!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0